چطور نماز آيات بخوانيم؟
eriket
عمومی
چهار شنبه 22 اسفند 1397برچسب:, :: 16:32 ::  نويسنده : admin

زمان وجوب نماز آيات در ماه گرفتگي

ماه گرفتگی به دو صورت اتفاق می‌افتد، گاهی تمام و گاهی قسمتی از ماه می‌گیرد، نماز آیات در هر دو صورت واجب است؛ بنابر این حتي اگر مقداری از ماه گرفته شود باز هم نماز آیات بر همه مکلفان واجب است.

بايد توجه داشت از زمان آغاز ماه گرفتگی نماز آیات واجب می‌شود، و تا آغاز باز شدن ماه ادامه دارد. اگر کسی نماز آیات را به تاخیر انداخته و تا زمانی که ماه باز شود اين فريضه را به جا نياورد، چنانچه هنوز ماه باز نشده است نیت «ادا» می‌کند و در صورتي كه ماه باز شد نیت «مافی الذمه» می‌کند یعنی قصدش آن باشد که هر چه برگردنش است انجام دهد و پس از ماه گرفتگي بايد با نيت قضا خوانده شود.

نحوه خواندن نماز آيات

بايد توجه داشت نماز آ‌يات همچون نماز صبح دو ركعت است با اين تفاوت كه در نماز آيات پنج ركوع در ركعت اول و پنج ركوع در ركعت دوم خوانده مي‌شود كه در بين ركوع‌ها هم مي‌توان پنج حمد و پنج سوره خوانده شود و هم مي‌توان به شيوه مختصر، سوره‌اي از قرآن را بدون ‌قرائت حمد‌،‌ به پنج بخش تقسيم كرد؛ البته نبايد سوره سجده‌دار ‌در اين نماز قرائت شود.

اين نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پيش از ركوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنين مستحب است انسان ‌اين نماز را طولاني اقامه كند و تا پايان ماه‌گرفتگي نيز به ذكر و دعا مشغول شود.

مستحب است اين نماز به جماعت خوانده شود در اين صورت مأمومين بايد غير از حمد و سوره بقيه اذكار را قرائت كنند.

لازم به ذكر است، گرفت كلي ماه در ساعت 18 و 27 دقيقه و 24 ثانيه و گرفتگي جزئي در ساعت 19 و 47 دقيقه و 58 ثانيه پايان مي‌يايد.

 منبع : snn.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان eriket و آدرس eriket.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: